דברי אהוד ברק שר הביטחון בישיבת סיעת מפלגת העצמאות, 09.07.12:


סוריה:

אין במזרח התיכון יום משעמם, ההתפתחויות שאנחנו עוקבים אחריהן בסוריה מבהירות שמשפחת אסד הולכת ומתרופפת באחיזתה על המציאות בסוריה. אנחנו רואים מיום ליום את העריקות, את ההתחזקות העזה של קבוצות המורדים, אנחנו רואים את התרחבות השליטה שלהן בחלקים של המדינה. אלו אירועים חמורים מאוד, תומכים בהם כרגע רק החיזבאללה ואיראן ובאמת נפילתה של משפחת אסד תהווה מכה קשה לציר הרדיקאלי. אנחנו לא יודעים מתי זה יקרה, אני לא מסתכן עוד פעם בהערכות לגבי תוחלת החיים של המשטר, אבל ברור היום שגורלו נחרץ. אנחנו עוקבים בתשומת לב מיוחדת אחרי האפשרות שבמהלך הימים של נפילתו, עלול להיות ניסיון של החיזבאללה להעביר מערכות נשק מתקדמות שוברות שוויון משטח סוריה אל תוך שטח לבנון.


מצרים:

במצרים ממשיכה ההתבססות של הנשיאות החדשה תוך כדי מחלוקות. זו מציאות שמבחינתנו חשובים בה שני דברים: אחד, התגבשות המחויבות של הממשל החדש המצרי, ההתחייבויות הבינלאומית ובמרכזן חוזה השלום עם ישראל. השני, לקיחת האחריות והשלטת סדר במדבר סיני כדי למנוע את השימוש בו כפלטפורמה לטרור, לפעולות שיוצאות מעזה, או לפעולות שניזמות בסיני ושמפרות את הביטחון לאורך הגדר. הגדר עומדת להיות מושלמת, אנחנו עברנו כבר את ה-200 קילומטר, נשארו עוד קטעים שצריך להשלים אותם. נדמה או נראה לנו שהאפקטיביות של הגדר, יחד עם אמצעים אחרים שננקטים בתוך המדינה, מתחילה להשפיע ואני מקווה שהמגמה הזאת תתמיד. אנחנו ניכנס לפאזה גם של חיזוק הביטחון מבחינת טרור, אבל גם האטת הקצב של הגעת מסתנני עבודה מאפריקה אל תוך שטח ישראל.


תהליך ההידברות עם הפלסטינאים:

אנחנו ממשיכים לעקוב כמובן אחרי המציאות בכל יתר הגזרות ואני מקווה שנמצא דרך גם להתקדם בשיח עם הפלסטינאים, לא לאפשר לקיפאון שמשתרר לאחרונה להימשך. האחריות לקיפאון הזה היא בעיקר על הפלסטינאים, במידה מסוימת על השחקנים הבינלאומיים, אבל לישראל יש עניין בחידוש התהליך הזה. אני מציע שבתוך כל המהומה שמסביבנו לא לאבד קשר עין עם החשיבות שיש לחיים היום-יומיים שלנו מול הרשות הפלסטינאית שמתחבטת בדברים לא פשוטים, במתח מול החמאס, בגיבוי לחמאס מקהיר היום, ובכל זאת היא מספקת היום את החלק שלה בתוך המאבק על שקט ביהודה ושומרון. לנו יש עניין להמשיך את זה, האלטרנטיביות הן גרועות לישראל ואני מקווה שנמצא את הדרך לעשות את זה בשבועות או בחודשים הקרובים.

חוק טל:

דבר אחרון שאולי הכי דחוף כרגע זה חוק טל, העמדה שלנו של סיעת העצמאות ידועה מראש, אנחנו חושבים שזה חשוב ביותר להגיע לשוויון בנטל ולהתקדם בנושא הזה. הגשנו הצעות חוק, סמכנו על פלסנר, על פרסום עיקרי הדו"ח או המסקנות שלו והעקרונות שלו. אנחנו שמחים על כך שקדימה נמצאת בתוך הקואליציה ואפשר ביחד לנסות להביא לחקיקה כבר השבוע, או כבר לסיכום החוק במהלך השבוע וחקיקה בשבוע הבא. הנושא הוא חשוב מאוד, זה זמן להכרעות, יש פה פתח לשינוי היסטורי. ממש משנים סדרי עולם אם נשכיל להתגבר על המחלוקות ולגבש חוק שמצד אחד יענה על הציפייה של הזרם המרכזי בחברה הישראלית שנושא בעול, שמשרת בצה"ל, שהולך למילואים כל הזמן ושראינו נציגים שלו ברחבת המוזיאון במוצאי שבת, ומצד שני יענה על הצורך להקשיב לאילוצים של צה"ל, לשמור על שכל ישר והדרגתיות מסוימת בביצוע, אין לנו עניין לרמוס את החרדים, לא צריך פה לכפות באגרסיביות דבר שאפשר אולי להגיע לגבי חלקים גדולים ממנו להבנה. יש לנו עניין ברור להגיע לתוצאות, לא להישאר בדיבורים אלא להגיע לתוצאות, לשינוי מהיסוד הן לגבי החרדים, בהמשך בצורה מדורגת גם לגבי הערבים ולהביא לכך שאזרחי המדינה מתחלקים באמת בנשיאה בנטל, שחיילי החובה מפוצים בגמול שירות שהוא מתאים לעומס המוגדל עליהם, לקורבן המוגדל ולזמן היותר ארוך ושיחד עם זה אנחנו מוצאים דרך לשתף בשירות אזרחי גם חרדים וגם ערבים. אני משוכנע שחשוב לעשות כל מאמץ כדי להגיע לניסוח מקובל על כל הצדדים של החוק. 
0

הוסף תגובה

    טוען